Calvi >Bastia

8 oktober 2021 - Bastia, Frankrijk

6 oktober hebben we en rustdag gehouden. Nog een behoorlijke bries. Wel in de middag nog lekker gezwommen en aan het strand geweest. 7 oktober op pad naar Bastia, waar we de nachtboot gaan nemen naar Toulon. Dan winnen we feitelijk een dag want dan hoeven we niet meer de hele hoek terug te rijden via Livorno richting Frankrijk. Maar eerst nog een dagje sightseeing. Eerst richting l,ile Rousse, waar onderweg een leuk klooster zou staan. Na een enge klim langs een smalle weg, bleek het toch een beetje te veel uit de richting, dus via een ander weggetje weer terug naar beneden. Mooie afgronden 😱 en geweldige vergezichten.  Verder gereden en de afslag genomen naar de D81, door het woestijngebied les désert des Agriates een spectaculair natuurgebied waar wandeltochten mogelijk zijn, maar dan wel voor gevordenen. Niet gedaan dus, maar wel langs de weg genoten van de natuur en uitzicht op de baaien van de golf van Saint Florent. Dat stadje ook bezocht, st. Tropez van Corsica. Wel leuk om even te zien. Daarna door een wijngebied gereden Patrimonio. Ook weer door bergachtig gebied. Raak eraan gewend om daar te rijden 😅. De afdaling naar Bastia was lekker steil, dus gierend in z’n 2 naar beneden. We konden geen parkeerplaats vinden voor de camper, want we haden eigenlijk nog tijd voor koffie in de stad, dus uiteindelijk toch maar de haven ingereden en wachten op de boot. Daar het maar even gezellig gemaakt in de camper. Weer bijna als allerlaatste op de boot, maar wat een verrassing: we mochten gewoon rechtdoor op de boot rijden! Niet in de achteruit zoals op de heenweg. Hut opgezocht en daarna het restaurant en lekker gegeten. Was wel druk op de veerboot. Lekker gaan slapen in onze hut en weggedroomd op de deinende golven 🤢.

Om 6 uur weer paraat en een croissantje met thee/koffie en om 7 uur weer van de boot af in Toulon.

1. Maria Gertsen:
    9 oktober 2021